Perlu ada keserasian dengan anak

Assalamualaikum wbth

Alhamdulillah semoga yang membaca berada dalam Rahmat Allah hendaknya.
Ada yang tanya bagus ke Kaedah al-Baghdadi (salah satu cara mengajar mengaji), ye pernah juga mendengarnya..tapi tidak pulak tahu bagai mana kedahnya, tidak mengapalah apa pun caranya yang nak di tekankan di sini ialah adakah kita ibubapa ada keserasian mengajar dengan anak ? Itu persoalannya. Bagi saya walau apa pun kaedah yang di gunakan secanggih mana pon teknik pembelajaran sekiranya tiada keserasian antara ibubapa dan anak tak kemana juga..bahkan akan bertambah rungsing ada.


Seorang yang bekerja sebagai guru tidak mampu mengajar anak di rumah sebab tiada keserasian. maksud keserasian yang saya maksudkan di sini ialah, penerangan dan pemahaman dan juga keserasian komunikasi antara ibubapa dan anak. Alasan yang di berikan ialah:
  1. anak mengada-ada bila ibubapa mengajar
  2. anak tidak fokus bila ibubapa mengajar
  3. anak tidak rasa takut / hormat bila ibubapa mengajar dll

Kalau ini berlaku memang patut anak itu di hantar ke orang lain. Kalau masih ada keinginan untuk mengajar pastikan kita betul2 paham karenah anak dan yang paling penting ialah SABARRR !
Kalau ibubapa yang mengajar berkatnya lain...besar keberkatan untuk si anak, selagi mana anak itu menggunakan / memanfaatkan ilmu itu.

Jadi apa pon kaedah atau teknik yang penting keserasian antara ibubapa dan anak.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka

Salam Ramadhan 2016 - PUASA