Tuesday, November 30, 2010

Bukan Ustaz bukan ustazah

Kita yang bukan status Ustaz dan ustazah ni boleh ke mengajar iqra kat anak2 kita ni?

Assalamualaikum,
Syukur pada ALlah di beri ruang untuk berceloteh, ok boleh ke kita yang bukan ustaz dan ustazah ini mengajar iqra pada anak2 kita? Secara peribadi aku melihat untuk permulaan mendidik anak apa salahnya, dan di mana salahnya. Pengenalan harus bermula di dalam rumah, jadinya kepada ibu bapa yang bukan status ustaz dan ustazah mulakanlah dengan permulaan yakni pengenalan mengenal AlQuran, supaya ia mendatangkan minat pada anak2.

Cumanya sekiranya mampu untuk menghantar anak2 ini pada mereka yang ada tauliah mengajar iqra teramatlah bagusnya, yang paling penting bukan datang duduk baca dan balik. Mesti di selitkan belajar tajwidnya sekali. Jadi pada peringkat permulaan bermulalah di rumah, sekurang2nya anak2 kita tahu yang kita sebagai ibubapa ini boleh mengaji dan tahu mengaji. Jangan kasi malu sama anak yeeee

Monday, November 29, 2010

"Orang Tua" belajar Iqra

Nak kata susah pun tak jugak, nak kata senang pon tak jugak..mungkin dari segi nak ingat satu2 huruf tu agak senang, cumanya tinggal lagi sebutan yang perlu di kemas kan. Baru2 ni akak ku bercerita cara sebutan makhraj yang betul memang ada caranya. Jadi nampak gayanya ngan aku2 sendiri kena belajor balik. uishhh

Keupayaan Melihat

Baru aku teringat, dalam mengajar iqra ada satu yang perlu di ambil kira, iaitu keupayaan anak2 ini melihat satu huruf ke satu huruf lain selepasnya.

sebagai contoh..mulut membaca Baa..mata dah pergi melihat huruf selepasnya, bagi anak-anak yang mempunyai kemampuan ini, memang mudah akan ingat. Kebiasaan anak-anak yang kurang lancar di sebab perkara ini. Bagi aku ini di sebabkan membaca tanpa melihat huruf selepasnya. Kalau dapat di asah pada peringkat awal insyaAllah mudah sesangat. Sebagai mana yang kita tahu ayat2 quran bersambung2. Pada mula memang agak susah..tapi lama kelmaan akan menjadi mudah. Apa-apahal kuncinya SABARRRR..

Wednesday, November 24, 2010

Kenapa anak2 tak ingat - 2

Alhamdulillah, nampak gaya cara yang aku cuba ni mmg byk membantu. Dan yang aku suka sangat sekarang ni, dalam sejam anak-anak aku mampu untuk bertahan untuk mengaji. Pernah pada awal2 dulu 5 minit aje mangaji...adehhh..

Monday, November 15, 2010

Lepas mengaji

Saje aku nak kongsi kan cara aku lepas aku ajar anak2 aku mengaji, kebiasaannya lepas mengaji aku akan ceritakan kisah2 nabi, sebagai pengajaran dan juga iktibar..kita ada 25 nabi dan dalam tu banyak pengajaran yang boleh di selit dan di tanam pada anak2. Yang syoknya bila bercerita seolah2 kita akan nampak yang anak2 ini tadi cuba membayangkan kisah itu secara nyata.

Bagi semangat pada anak-anak

Salam,

InsyaAllah sekiranya anak-anak ada minat untuk mengaji, bagi semangat pada mereka, bagi kesedaran pada mereka bahawa Ilmu Alquran ini akan membawa kepada akhirat kita yang mengajar insyaAllah akan mendapat saham yang terus menerus selagi mana anak-anak ini akan manfaat walaupon satu huruf. Sebab tu yang terlebih afdhal mengajar mengaji ini adalah ibubapa. Bagi tahu pada anak2 mengaji ni walau satu huruf kita sebut sekali pon akan dapat pahala. Mudah-mudahan dengan sikit demi sedikit ia paham apa yang di kehendaki oleh Islam.

InsyaAllah

Friday, November 12, 2010

Kenapa anak2 tak ingat

Salam,

aku baru2 ni terperasan dan terpikir kenapa ada antara huruf-huruf yang dah di ulang baca berkali tapi masih tak ingat, apa sebab anak2 ini boleh jadi macam ni, padahal kalau ikutkan huruf tu hampir senonim dengan sebutan harian, jadi selepas membuat sikit kajian baru aku jumpa jawapan dalam masalah ini.

Penyelesaiannya.
Kalau dalam Iqra 1 semestinya ada 2 atau 3 huruf di atas (semacam tajuk), jadi cuba lancarkan sebutan dengan cara bacaan yang laju. kiranya sebut 3 huruf tu dengan senafas, jangan satu huruf berhenti, satu huruf berhenti..baca selaju yang boleh.

InsyaAllah dia akan ingat.