Wednesday, March 29, 2017

Rahsia Dara Wanita

Rahsia Dara Wanita Posted by Lokman Hakim at 6/08/2011 10:30:00 AM

Dara atau virgin merupakan satu perkara yang dianggap sebagai simbol maruah bagi wanita. Bagi masyarakat wanita Melayu, nilai dara itu amat tinggi bagi mereka hinggakan hilangnya dara sebelum berkahwin dianggap sebagai satu malapetaka dan besar kemungkinan akan timbulnya konflik didalam rumah tangga ataupun tidak ada yang mahu memperisterikannya.

Hari ini saya ingin membahaskan sedikit persoalan mengenai dara berdasarkan persepsi masyarakat umum secara medic.

APAKAH ITU DARA 
Dara ataupun hymen merupakan satu selaput/membran tipis yang menutupi bahagian di dalam vagina. Membran tipis ini selalunya mempunyai lubang di tengahnya agar darah haid boleh keluar ataupun dimasuki oleh penis ketika berhubungan seks.


APAKAH ITU PECAH DARA 
Istilah pecah dara sering digunakan oleh masyarakat umum untuk menggambarkan perdarahan vagina yang berlaku ketika pertama kali wanita melakukan hubungan seks. Seperti gambaran dara di atas, dara itu mempunyai lubang ditengah-tengahnya. Masukknya penis ke dalam vagina bukan beerti perlu memecahkan membran dara seperti menusuk belon melainkan hanya mengoyakkan sedikit bahagian tersebut untuk memberi laluan kepada penis yang mempunyai diameter lebih besar dari selaput dara tersebut.

SAKITKAH KETIKA PECAH DARA 
Rasa takut sakit sering menghantui wanita ketika pertama kali mahu melakukan hubungan seks dengan suami. Sebenarnya pecahnya selaput dara tidak mendatangkan rasa sakit melainkan hanya darah. Ini kerana selaput dara tidak mempunyai saraf melainkan saluran darah sahaja. (rasa sakit hanya timbul pada bahagian tubuh yang mempunyai saraf).

Yang menyebabkan rasa sedikit sakit itu adalah disebabkan regangan bahagian vagina apabila dimasukkan penis buat pertama kali. Seperti yang sedia maklum, bagi wanita yang tidak pernah melakukan hubungan seks, vaginanya tertutup rapat dan hanya muat-muat untuk diameter penis. Maka apabila penis masuk, sedikit regangan akan berlaku.

DARA DAH PECAH TETAPI MASIH BELUM PERNAH MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS 
Ada kemungkinan untuk selaput dara koyak tanpa melakukan hubungan seks. Ini mungkin kerana terjadinya trauma mekanikal terhadap bahagian vagina sehingga ia koyak. Sebagai contoh terjatuh didalam bilik air lalu bahagian vagina terhantuk ke mangkuk tandas ataupun tersadung celah kangkang ketika menaiki basikal.

APAKAH PERBEZAAN PECAH DARA KERANA HUBUNGAN SEKS ATAU TRAUMA Terdapat perbezaan diantara koyaknya selaput dara disebabkan oleh penetration penis atau trauma (terhentak, tersadung, telanggar dan sebagainya). Penetration penis selalunya akan menyebabkan selaput dara koyak di bahaian bawahnya, sekitar jam 5 hingga jam 7.

Trauma pula akan menyebabkan selaput dara koyak dibahagian atasnya sekitar jam 11 hingga jam 2. Ini kerana posisi selaput dara bahagian atas lebih luar daripada bahagian bawahnya. Senang cerita, sekiranya vagina terhentak di mangkuk tandas, bahagian atas akan terhentak terlebih dahulu sebelum bahagian bawahnya. Sebab itu trauma akan menyebabkan koyak dibahagian atas selaput dara.

BOLEHKAH SELAPUT DARA DIKEMBALIKAN 
Hangat dikatakan sekarang mengenai seorang selebriti di Indonesia melakukan rawatan mengembalikan keperawanan (dara) atau dalam erti kata lain melakukan pembedahan membuat kembali selaput dara tersebut. Sememangnya boleh. Sekiranya koyakkan selaput tersebut masih kecil, hanya dilakukan penjahitan semula. Sekiranya koyak selaput tersebut besar, maka diambil sedikit bahagian dari kulit vagina untuk membuat selaput dara yang baru.

PENTINGKAH DARA BAGI WANITA 
Seperti di awal saya mengatakan bahawa wanita sangat memandang tinggi nilai dara itu. Ia menunjukkan level harga diri mereka. (bagi yang belum berkahwin sahaja). Namun begitu bukan dara sebagai nilai utama kesucian tersebut. Selaput dara boleh sahaja pecah kerana trauma, ataupun sememangnya dilahirkan tanpanya. Yang penting adalah kesucian keperibadian wanita itu. Wanita yang tidak pernah melakukan hubungan seks melainkan dengan suami yang sah adalah wanita yang baik. Sekiranya tanpa ikatan yang sah telah melakukan hubungan ini, saya tidak merasakan dia datang dari golongan yang baik.

Namun begitu, Allah itu Maha Pengampun. Jagalah maruah diri kita sebaik-baiknya baik wanita ataupun lelaki. Seks luar nikah bukan sahaja dosa besar di sisi agama malah mendatangkan mudarat kesihatan yang sangat buruk. Janganlah hanya kerana kenikmatan sesaat, kita menderita selamanya. Bersabarlah buat seketika, kelak anda akan tersenyum bahagia. Wallahu a'lam

Wallahu a'lam

p/s: pembahasan secara medic di atas berdasarkan perbincangan bersama specialist obstetric & gynecology, Dr Setiawan Aslim, Sp.OG.


Kredit to : http://kalimatulhassan.blogspot.my/2011/06/rahsia-dara-wanita.html



FAQ


kalau kanak-kanak yg belum datang haid yg di rogol juga mengalami pecah dara ? 
hymen (selaput dara) dah ada sejak lahir.jadi baby umur 6 tahun pun kalau kena rogol, selaput dara akan terkoyak

Dara akan dikembalikan kalau buat pembedahan ke ?
dari segi istilah perubatan, dara boleh diperbaikki. kalau istilah kita orang melayu tu, mungkin lain kot. darah akan keluar bila selaput dara koyak sebab ada pembuluh darah di selaput darah itu. lendir bukan dikeluarkan oleh selaput dara melainkan dari vagina.mungkin lendir akan keluar sekali kerana rangsangan seks semasa berhubungan.


selaput dara dan dara nih adakah sama atau berbeza ?
dari pemahaman saya, selaput dara dan dara adalah bendaa yang sama.CMIIW

Macam mana nk beza darah dara dngan darah period?
beza dia darah period ada bau hanyir skit+darah dia merah gelap (merah hitam)+banyak. kalau darah pecah dara ni darah merah segar + tak banyak sangat + tidak bergumpal.macam darah luka jari kena pisau gitu la.

adakah hal ini normal 
1) apabila dara telah pecah , darah keluar menitis lebih kurang 10 kali titisan ?
2) pada keesokan hari pecah dara , terdapat beberapa tompokan kecil darah pada panties dan hal ini berlarutan sebanyak 3 hari .
saya mencuba menjawap pertanyaan saudari;
1. Bila koyaknya selaput dara, perdarahan berlaku sama macam jari kita luka kecil. so untuk 10 tetes darah saya rasa masih normal. manusia normal selalu mengambil waktu sekitar 5 hingga 8 minit untuk darah berhenti. jadi saya rasa kalau hanya menetes dan 10x tetes masih normal.

2. tompokan kecil itu mungkin disebabkan selaput dara yang telah robek itu bergeser sedikit jadi luka yang baru nak sembuh luka semula. selagi tidak banyak darah keluar, tidak mendatangkan rasa sakit yang mengganggu dan tidak berlarutan setelah 3 hari itu masih biasa. boleh kerana bergeser atau lembab didalam vagina menyebabkan proses penyembuhan luka tersebut sedikit lambat.

Buat saudari, sekiranya darah terus mengalir lebih dari 8 hingga 10 menit dan sampai sekarang masih keluar, saya sarankan segera ke dokter untuk diperiksa. tetapi berdasarkan dari pertanyaan saudari, saya yakin hanya tetesan dan tidak banyak. saya anggap itu hal biasa.

Salam..selepas mlm prtama..darah tidak mgalir kluar..tapi..slpas bebrpa jam..darh mula mgalir brsama lendir..dan brlanjutan sehgga esok hari..adakah ini normal?
mungkin darah masih keluar disebabkan luka masih belum sembuh sepenuhnya ditambah keadaan lembab didalam vagina. selagi darah tidak keluar banyak (seperti air mengalir), dalam tengah hari darah dah xkeluar, itu masih normal. prinsip nya sama lah seperti luka di jari bila terkena pisau. semoga bermanfaat.

sy mengalami susah nak pecah dara ...sbb sakit sangat... mcm mana ye..kalau sy ke klinik.doctor bleh tlong ke?
Mungkin disebabkan selaput dara saudari tebal.rasa sakit tu sebenarnya disebabkan oleh regangan dinding vagina bila melakukan hubungan seks.itu hal biasa bagi pasangan yang baru awal2 melakukan hubungan seks.mungkin saudari boleh menggunakan lubrication tambahan untuk mengurangkan rasa sakit waktu berhubungan.kalau masih tidak berkesan, boleh lah ke doktor sakit puan untuk dilihat punca sebenar nya. semoga bermanfaat.







Friday, March 17, 2017

Solat Yang Dapat Mencegah Kemungkaran

Solat Yang Dapat Mencegah Kemungkaran iaitu


  1. Solat Yang Ingat Namanya Allah
  2. Solat Yang Ingat WujudNya Allah
  3. Solat Yang Ingat Kebesaran / KeAgungan Allah
  4. Solat Yang Ingat Kesempurnaan Allah
Assalamualaikum

Persoalan,"Berapa ramai yang solat tapi tak dapat cegah diri dari melakukan maksiat ( mengumpat / mengata / riak / bermegah2 / memaki orang / bersangka buruk dan lain)

jangan faham maksiat itu adalah maksiat seperti zina, kebanyakan ramai yang mengambil faham maksiat ini adalah satu hubungan di antara lelaki dan perempuan yang tiada ikatan sah telah melakukan hubungan haran yang menyalahi hukum...

Dosa maksiat ini sangat luas..fahamkan dulu yang luas ini, pasti akan membuka minda.

sambung....

Wednesday, March 15, 2017

Solat Laki dan Perempuan sama ?


Assalamualaikum,
Viral satu pandangan dari salah seornag muslimah yang kata solat lelaki dan perempuan adalah sama, dan juga kata solat yang di lakukan selama ini adalah seperti anjing...oohh mann,, berat sangat tu.

Ini Penjelasan kalau tak faham juga, lantak pi la kat hang 



Berikut adalah jawapan daripada  Ustaz Jafri Abu Bakar Mahmoodi,
Mudir 
Maahad Darul Faizin Litahfizil mengenai perkara ini.

Thursday, June 9, 2016

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka


Masjid Kampung Hulu merupakan sebuah masjid yang terletak di tengah-tengah Bandar Melaka dalam daerah Melaka Tengah, Melaka.

Gambar dari internet


Dibina dalam tahun 1728, Masjid Kampung Hulu di Melaka adalah masjid paling tua di Malaysia yang masih digunakan dan berada di tapaknya yang asal. Masjid ini terletak di persimpangan Jalan Masjid Kampung Hulu dan Jalan Masjid di Melaka, dalam kawasan yang kini dipenuhi kedai-kedai yang diusahakan oleh peniaga kaum Cina.

Pemerintah Belanda telah menugaskan Kapitan untuk mengetuai penduduk tempatan dalam pembinaan tempat ibadat mereka, Dato' Samsuddin Bin Arom, seorang pendatang dari China yang telah memeluk Islam, [ditugaskan pemerintah Belanda untuk membina Masjid Kampung Hulu. Binaan asal kemudiannya diperbaiki oleh Sheikh Al Omar bin Hussain Al-Attas.


Beduk ini terletak di bahagian atas pintu masuk Masjid.



Masjid ini mempunyai bumbung berlapis 3, dengan bentuk seakan-akan piramid. Ruang di antara lapisan-lapisan bumbung ini membolehkan kemasukan udara dan cahaya ke dalam masjid. Mereka percaya bahawa lapisan paling atas bumbung masjid bererti `iman manusia kepada tuhan’, lapisan kedua, `hubungan manusia dengan manusia’ dan ketiga membawa maksud `alam semula jadi yang menghubungkan manusia dengan Pencipta’.

Bagi pandangan aku pula 3 lapis itu membawa erti Iman, Islam, Ihsan



Gambar Menara (di bawah) yang masih lagi berdiri kukuh di dalam kawasan masjid. Jika di perhatikan di melaka, masjidnya hampir kesemua mempunyai ciri-ciri yang sama.


Cerita ku : Sewaktu aku mula sampai di masjid ini aku merasakan sedikit sakit kepala, aku terasa semacam ada bebanan atas kepala..mungkin faktor cuaca barangkali, dalam aku melihat sekitarnya aku beralih ke kolah masjid. melihat gelagat tetamu yang hadir. Dalam sedang aku bersantai-santai..terdetik dalam hati aku mengatakan "ada makam di sini"..apakah benar? Walhal ini bukan pertama kali aku jejak di sini,... terus aku ambil keputusan untuk meninjau-ninjau keadaan masjid, di samping mata ku mencari-cari benarkah ada makam di sini. Sampai di perkarangan letak kereta aku melihat memang ada perkarangan kubur masjid, hampir kesemuanya batu nesan di warnakan dengan warna perak (silver), aku melepasi perkarangan tersebut sambil memandang-mandang batu nesan. Sampai lah di satu sudut aku melihat ada satu makam yang telah di pagarkan. Makam siapakah? aku hanya melihat-lihat sahaja. di sampaing menghadiahkan fatihah. 

Dalam 10 minit aku kebahagian kolah masjid untuk selesaikan urusan ku..selepas selesai bertemu imam masjid..aku sembang ringkas..dari sembang itu lah imam itu memberitahu pada ku bahawa ada satu Makam Wali Allah..di belakang..seperti tersentak aku..maka benarlah kata hati ku "ada makam di sini" makam wali Allah rupanya. selepas selesai urusan ku aku kembali ke perkarangan kubur..aku teliti satu persatu dengan mata ku di manakah makamnya ? Bila di fikirkan kembali bukankah mudah aku bertanyakan imam tu sahaja..tapi entah mengapa aku tidak bertanya..


Dalam meninjau dengan mata..aku melihat ada 3 buah kereta masuk di perkarangan masjid dan parking di sebelah kawasan perkburan...aku hanya melihat sahaja..mereka seperti menuju ke satu tempat seolah2 sudah biasa........MasyaAllah rupanya makam itu di situ...Ya di situ...aku perhati mereka menghadiahkan bacaan mungkin al fatihah, selepas mereka berlalu pergi aku terus ke makam tersebut...Allahurabbi inilah makam yang terdetik dalam hati ku..Subhanallah. 





makam Wali Allah yang bernama Sayyid Abdullah Al-Haddad. 
Mungkin masjid ini istimewa kerana adanya makam ini wallahuaklam

Seperti kebanyakan masjid-masjid yang lain terdapat juga makam-makam yg di semadikan di perkarangan masjid kampung Ulu. Yang menarik dan istimewanya adalah Makam di  bawah ini. Di katakan makam ini adalah makam Wali Allah yang bernama Sayyid Abdullah Al-Haddad, seorang guru agama yang terkenal yang dianggap sebagai Wali. 

Tuesday, June 7, 2016

Salam Ramadhan 2016 - PUASA

Salam ramadhan, hari ini merupakan hari ke 2 kita berpuasa. Bulan yang penuh dengan limpahan.

Golongan Awam
Secara zahirnya di bulan ramadhan kita akan berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga, ini adalah puasa bagi orang-orang yang awam. Orang awam ini adalah orang yang mengaji di kategorikan sebagai orang yang biasa-biasa sahaja, beramal ibadah pun sekaar biasa-biasa sahaja. jadi layaklah mereka menerima ganjaran yang biasa-biasa.

Golongan Pertengahan
Setengah lagi adalah golongan orang yang berpuasa menahan lapar dan dahaga SERTA mereka menahan diri daripada melakukan perkara yang haram, termasuklah perbuatan yang boleh merosakkan HATI seperti ujub, takbur, hasad. Golongan ini adalah golongan yang atas sedikit dari yang pertama tadi. Walaupun mereka menjaga hati dari melakukan perkara yang boleh merosakkkan hati tapi masih mengharapkan ganjaran pahala. Golongan ini sekiranya ia terus menerus menjaga hati mereka akan di angkat martabatnya oleh Allah menjadi Ahli Ibadah.

Golongan yang sedikit.
Ini adalah golongan yang sedikit dari kebanyakan manusia, golongan ini berpuasa adalah dengan menahan lapar dan dahaga, SERTA menahan dari melakukan perbuatan yang haram SERTA YANG PALING UTAMA bagi golongan ini adalah MENAHAN DIRI DARI TIDAK INGAT PADA ALLAH. Maksudnya ialah mereka akan menjaga ingatan mereka sentiasa ingat pada Allah, bukan sahaja pada bulan Ramadhan tetapi setiap waktu, cumanya pada bulan Ramadhan adalah bulan yang mereka menunggu limpahan Rahmat dari Tuhan. Golongan ini sebenarnya tidak ingat lagi tetang perihal makan dan minum, bagi mereka makan atau tidak, minum atau tidak adalah perkara yang sama. Kerana mereka sibuk dengan ingatan yang penuh berisi dengan Dzikrullah.


Kesimpulan : Ellakan diri dari menjadi orang awam, kerana orang awam ini adalah orang yang tidak di janjikan apa2 imbuhan untuk akhirat. Mereka hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja tetapi keikhlasan tidak menjelma dalam ibadah. Mereka ini adalah golongna ikut-ikutan. Puasa orang awam adalah puasa keanak-anakan, takkan kita yang sudah berumur hampir 40tahun ini masih menggunakan ilmu orang awam atau keanak-anakkan.

Monday, April 25, 2016

7 Sikap Ibu Bapa ‘Perfectionist’ Ini Punca Anak-anak Penakut, Rendah Diri


7 Sikap Ibu Bapa ‘Perfectionist’ Ini Punca Anak-anak Penakut, Rendah Diri

Menurut laman Phsychology Today, dalam artikel bertajuk ‘A Nation of Wimps’, anak-anak hari ini menjadi semakin lemah dan penakut dek perangai ibu bapanya yang ‘terlalu mengambil berat’ atau ‘perfectionist’.
Contohnya, kalau buat kerja sekolah, cepat saja kata “susah”, “tak reti”. Ada yang takut gelap, takut berenang, takut cicak.
Pernah tak terfikir mereka jadi begitu disebabkan sikap ibu bapa sendiri? Bukankah kita impak pertama dan terbesar dalam hidup mereka?
7 Sikap Ibu Bapa ‘Perfectionist’ Jadikan Anak Penakut
Secara tidak sedar, pembawaan ibu bapa dalam mendidik anak memainkan peranan penting. Ianya bermula sejak kecil lagi. Jadi, cuba refleksi diri dan lihat sama ada kita melakukan kesilapan berikut:
dad-teaching-son
  • Meletakkan Harapan Yang Terlalu Tinggi
Siapa tak mahu anaknya berjaya? Sudah tentu setiap ibu bapa mempunyai segunung impian buat anak-anaknya supaya menjadi orang yang luarbiasa. Tetapi, anda perlu bijak meletakkan sempadan antara ‘sokongan’ dan ‘tekanan’.
Mungkin mereka akan jadi seseorang yang takut gagal kerana tak mahu mengecewakan anda, bukannya kerana mahu belajar menjadi orang berguna.
Parents-scold-their-teenage-son
  • Suka Menasihat (Dan Membebel)
Kita selalu menganggap anak kecil takkan faham, jadi kita ulang cakap berkali-kali. Tapi, sebenarnya tahap konsentrasi mereka dalam satu-satu masa tidaklah sepanjang bebelan anda! Jadi, usahlah memberi kritikan berjela kerana ia mengelirukan dan susah difahami oleh anak.
Sebaliknya, ringankanlah mulut memuji mereka walaupun pada perkara kecil. Mereka tentu akan rasa lebih bersemangat.
79122778
  • Sukar Menerima Anak Seadanya
Di kelas, mungkin mereka bukanlah pelajar cemerlang atau tak pernah memenangi apa-apa pertandingan. Tak tahu apa bakat mereka, semuanya biasa-biasa saja. Tapi, selagi mereka tidak melakukan sesuatu yang buruk, apa salah mereka? Walau apa pun, kita mesti menerima mereka seadanya. Ini antara sebab yang menjadikan anak pemalu, rendah diri, dan kurang yakin.
superhero-father-and-son
  • Terlalu Sibuk Jadi ‘Superhero’ Keluarga
Kita tak pernah menampakkan kelemahan kita di hadapan anak-anak. Memanglah, semua ibu bapa kalau boleh nak jadi ‘superhero’ untuk anak mereka!
Tapi, anak-anak perlu tahu bahawa mereka tidak perlu jadi seseorang yang sempurna serba-serbi. Jadi, jangan segan untuk mengaku kesilapan kita di hadapan mereka.
An angry, white man yells and points in the direction of the camera.
  • Tak Mahu Menerima Pertolongan Orang Lain
Cakap saja kerja apa, semua kita boleh buat. Serba bolehlah katakan… Kalau anak nak tolong, mesti cepat saja kita menolak. Nak siap cepat, takut berkecah. Kalau suami nak tolong pun, kita pula mengkritik. Bahayanya sikap ibu bapa ini bagi anak-anak adalah mereka akan merasa ‘perlu’ lakukan semuanya sendiri.
Apabila menghadapi kesulitan, mereka pula jadi susah melafazkan perkataan ‘tolong’. Ia menyebabkan anak tertekan, mudah mengalah dan tak mahu terus mencuba.
Strict father punishes his son. Isolated on white background
  • Fokus Kepada Keputusan Berbanding Usaha
Sesetengah sikap ibu bapa asyik bertanyakan “Dapat berapa ujian hari tu?” Sebaliknya, selalulah ajukan soalan “Buat apa di sekolah hari ini?” Ada juga yang hanya akan memberi sorakan pada anak kecil apabila dia berjaya melakukan sesuatu, seperti melangkah kaki atau menyebut perkataan pertama.
Yang penting adalah proses pembelajaran, bukannya keputusan. Proses inilah akan menjadikan anak lebih matang dan bijak membawa diri di kemudian hari.
Father-scolding-son-MSNBC-Lawrence-ODonnell-Attacks-Bible-use-at-Obama-Inauguration
  • Asyik Cakap ‘Jangan’ 
“Jangan lari, nanti jatuh.” ” Jangan buat macam tu, bahaya.” “Jangan bising sangat boleh tak?” Jangan, jangan, jangan. Ini adalah ungkapan negatif yang akan mempengaruhi emosi mereka. Mereka akan ‘tersekat’ dan jadi penakut untuk mencuba sesuatu di luar pengawasan kita.
Sekali-sekala, biarlah mereka bebas melakukan sesuatu. Kalau jatuh, biar mereka belajar untuk bangun.

Biar Anak Belajar Buat Sendiri

Tukar mentaliti. Relaks, dan jangan ambil serius sangat tentang pencapaian mereka. Biar mereka ambil masa bereksperimen dan belajar jadi ‘orang’. Bukannya mesin.
Ingat, kegagalan sebenar hanyalah apabila kita tidak mahu mencuba. Yang penting, anda sentiasa memberi sokongan kepada mereka setiap masa.