Thursday, October 22, 2015

Di hitung Hanya dengan Niat

Bermula dengan sesuatu itu adalah dengan Niat.
Apa niat kamu untuk bekerja?
Apa niat kamu untuk belajar ?
Apa niat kamu untuk berkahwin ?
Apa niat kamu untuk makan ?
Apa niat kamu...Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu..Apa niat kamu...

JAGA NIAT !!


Tazkirah -

Salam Jumaat

Tadi Khutbah jumaat ada petik perihal Wajibnya beriman dengan AlQuran jadi sama-sama le kita manfaatkan umur kita yang hanya tinggal lagi 20 atau 30 tahun lagi ni (anggaran aje ye..) kalau di ikutkan sesaat pon kita tak pasti sama ada kita akan bernafas atau tak. Kalau kita lihat berapa ramai yang mati secara mengejut. Baru2 ni kawan aku meninggal asbab serangan jantung. (AlFatihah untuk mu sahabat). Jadi entry kali ni aku rasa aku nak tulis pendek saja asalkan maksud yang aku nak kongsikan sampai pada korang yang baca blog aku ni.

Entry yang lepas ada aku sentuh sikit bab hidayah..jadi aku rasa nak sambung sikit saja lagi.
"Sesiapa yang berniat untuk berbuat baik (menuju pada Allah) maka Allah bukakan 70 pintu hidayah/petunjuk" gitu le lebih kurang hadis nabi yang aku ingat..

Allah berfirman maksudnya "Orang yang bersungguh-sungguh di jalan kami, nescaya akan kami tunjukkan jalan-jalan kami" (surah al-Ankabut 29: 69)

Jadi pintu hidayah ni akan terbuka pada kita apabila kita mula berniat di jalan Allah(kebaikan). Niat ni pula haruslah jujur dan telus dan faham matlamat kita beserta degan kesungguhan. Jadi bila betul niatnya maka akan di bukakan 70 pintu hidayah/petunjuk.

Pintu hidayah ni akan sentiasa terbuka, tinggal lagi adakah kita hendak masuk kedalamnya?
Ramai yang mendapat hidayah tapi tidak juga bergerak dan berganjak atau kata lain berhijrah..kenapa? sebab masih tidak mendapat TAUFIK..Taufik adalah dorongan, dorongan yang kuat menyuruhkita dalam berbuat kebaikan. Mana nak dapat Taufik ? yang pertama mula cari kawan yang menjuruskan kepada kebaikan, kawan yang dapat memberi nasihat2 yang baik atau penggalak atau pembakar semangat..tinggalkan terus segala sumber2 yang mendatangkan keburukan (ini yang susah), sebab ia melibatkan kawan2.,jadi terserah pada yang nak berubah, pilih jalan mana nak di ikut...tanya iman yang sekelumit tu.

InsyaAllah

Dah tamat mengaji..?

Assalamualaikum

Dah tamat mengaji..? ada ke istilah dah tamat mengaji ?..jadi lepas habis mengaji takkan habis macam tu je. Ermm....kalau boleh di ulang-ulang bagus juga kan. Tapi kalau kita dah set minda anak2 ni mengaji hanya habis quran susah le..apa kata bagi tahu pada anak tu..mengaji ni mesti nak berterusan. Salah satunya orang yang rajin mengaji ni,..kuburnya sentiasa terang..terang dengan Rahmat Allah.

Contoh..cuba duduk dalam gelap, padahal kita tahu ada suiz dalam bilik tu..tapi kita tak pernah tahu itu suiz..duduk lah kita dalam kegelapan. Berbanding dengan orang yang duduk dalam bilik tapi tahu di mana suiz lampu dan tahu untuk memetik suiz lampu.
jadi beza terang dengan gelap amatlah jauh bezanya.

Jadinya orang yang tahu Alquran itu dapat menerangkan kubur tapi tidak di buka dan di baca..serupa dengan orang yang tahu ada suiz lampu tapi tak tahu itu suiz dan memetiknya.

Jaga Maruah !!

Ramai yang faham jaga maruah adalah menjaga diri dari berbuat maksiat bak kata pepatah melayu jangan menconteng arang di muka ibubapa. Tapi itu hanya sebahagian yang kita faham maksud menjaga maruah. Tetapi  menjaga maruah itu adalah luas skopnya..iaitu menjaga diri kita zahir dan batin dari membuka aib dan ruang-ruang fitnah pada diri kita juga mengelak dari berbuat kesalahan atau dosa zahir dan batin.

Menjaga maruah ibubapa
Jangan memalukan ibubapa kita di khalayak ramai terutama di hadapan adik beradik kita. Banyak berlaku  tapi ramai yang tidak perasan.