Tazkirah -

Salam Jumaat

Tadi Khutbah jumaat ada petik perihal Wajibnya beriman dengan AlQuran jadi sama-sama le kita manfaatkan umur kita yang hanya tinggal lagi 20 atau 30 tahun lagi ni (anggaran aje ye..) kalau di ikutkan sesaat pon kita tak pasti sama ada kita akan bernafas atau tak. Kalau kita lihat berapa ramai yang mati secara mengejut. Baru2 ni kawan aku meninggal asbab serangan jantung. (AlFatihah untuk mu sahabat). Jadi entry kali ni aku rasa aku nak tulis pendek saja asalkan maksud yang aku nak kongsikan sampai pada korang yang baca blog aku ni.

Entry yang lepas ada aku sentuh sikit bab hidayah..jadi aku rasa nak sambung sikit saja lagi.
"Sesiapa yang berniat untuk berbuat baik (menuju pada Allah) maka Allah bukakan 70 pintu hidayah/petunjuk" gitu le lebih kurang hadis nabi yang aku ingat..

Allah berfirman maksudnya "Orang yang bersungguh-sungguh di jalan kami, nescaya akan kami tunjukkan jalan-jalan kami" (surah al-Ankabut 29: 69)

Jadi pintu hidayah ni akan terbuka pada kita apabila kita mula berniat di jalan Allah(kebaikan). Niat ni pula haruslah jujur dan telus dan faham matlamat kita beserta degan kesungguhan. Jadi bila betul niatnya maka akan di bukakan 70 pintu hidayah/petunjuk.

Pintu hidayah ni akan sentiasa terbuka, tinggal lagi adakah kita hendak masuk kedalamnya?
Ramai yang mendapat hidayah tapi tidak juga bergerak dan berganjak atau kata lain berhijrah..kenapa? sebab masih tidak mendapat TAUFIK..Taufik adalah dorongan, dorongan yang kuat menyuruhkita dalam berbuat kebaikan. Mana nak dapat Taufik ? yang pertama mula cari kawan yang menjuruskan kepada kebaikan, kawan yang dapat memberi nasihat2 yang baik atau penggalak atau pembakar semangat..tinggalkan terus segala sumber2 yang mendatangkan keburukan (ini yang susah), sebab ia melibatkan kawan2.,jadi terserah pada yang nak berubah, pilih jalan mana nak di ikut...tanya iman yang sekelumit tu.

InsyaAllah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka

Salam Ramadhan 2016 - PUASA