Thursday, January 24, 2013

Beratnye Beg sekolahh...







Kesian aku tengok anak-anak yang sekolah ni..beg bukan main berat lagi..terbongkok2 jalan keluar sekolah..lari pon macam berjalan aje dah rupanya..berat sesangat.

aku sendiri ambik anak2 aku balik dari sekolah terasa sangat beratnya. nak kata tak ikut jadual..tak jugak. Dan satu lagi aku dengar sekolah anak aku ni tak di benarkan bawak beg yang ada roda. sebab budak2 ni bila turun tangga bukan di angkat beg...di seretnya..udah le bising, mengamuk cikgu.
hahahah...nasib le.

"......Remaja sekolah yang menggalas beg dengan berat melebihi antara 10 dan 15 peratus daripada berat badan mereka berisiko mengalami sakit belakang dan masalah berkaitan, menurut satu kajian terkini.
Penyelidik berkata, keadaan itu bertambah buruk seandainya remaja terbabit tidak melakukan senaman secukupnya.
Kajian tersebut dilakukan terhadap lebih 1,400 pelajar berusia antara 12 dan 17 tahun, di 11 buah sekolah, di sebuah wilayah barat laut Sepanyol.

Penyelidik turut mengumpul maklumat seperti ketinggian pelajar, kekerapan melakukan senaman, masalah kesihatan lain dan juga sejarah kesakitan di bahagian belakang badan.
“Kebanyakan beg belakang memiliki berat kira-kira tujuh kilogram dan hampir 62 peratus pelajar membawa beg belakang dengan berat melebihi 10 peratus daripada berat badan mereka, manakala 18 peratus lagi membawa beg belakang dengan berat melebihi 15 peratus daripada berat badan mereka,” kata penyelidik......"


Apa ke hey..taknak pegi sekolah..


gambar hiasan

Assalamualaikum..

Baru-baru ni sorang rakan sepejabat panggil aku..bertanyakan bagaimana nak nak buat kalau anak tak nak pegi sekolah..sampai sekolah je menangis..tengok kawan lain menangis anak dia pon nangis sama..ishhh, dah dekat sebulan sekolah pon macam2 hal lagi..bila sembang2 aku rasa takde apa la kot kat budak tu..mungkin semangat aje lemah. Jadi member aku ni pon minta aku buatkan air..aku cakap ikhtiar boleh la....2 hari lepas tu aku bagi sebotol air mineral..aku suh dia bagi minum sama lap kan pada ubun2 sebelum tidor..

3 hari lepas tu aku tanya keadaan anak dia.."Huh...(sambil tunjuk ibujari "good"). member aku cakap sekarang ni anak dia plak halau dia suh balik...tak yah tunggu. hahahahah...

Alhamdulillah....