Tuesday, June 26, 2012

ANAK TIDAK MAHU KE SEKOLAH

ANAK TIDAK MAHU KE SEKOLAH

Assalamualaikum wbth

Sekadar perkongsian, sekiranya anak-anak kita yang dulunya rajin ke sekolah, suka pergi sekolah tetapi sejak akhir2 ni perubahan telah berlaku..dari rajin terus pada malas, atau menangis untuk ke sekolah, memberontak untuk pergi ke sekolah cuba selidik apakah puncanya


1. Buat lah pemeriksaan secara ringkas tentang tahap kesihatan, kalau-kalau ada mengalami masalah kemurungan atau sakit fizikal yang lebih tepat jumpa doktor.

2. Buat sedikit kaji selidik tentang masalah yang di hadapi di sekolah, mungkin ada kawan2 yang suka membuli dia.

3. Semak balik janji2 kita pada anak, kalau-kalau kita pernah janji padanya sewaktu di awal persekolah. Mungkin di sebabkan janji yang tidak tertunai mengakibatkan anak kita malas atau tak nak pergi kesekolah. (biasa janji hadiah pada awal peperikasaan)


4. Sekiranya semua di atas tiada masalah, pergi pula pada rohani. Mungkin semangat anak ini lemah untuk kesekolah..jadi sebagai ikhtiar mesti kembalikan semangatnya..lakukan solat jemaah, dan doa bersama2 anak. dan pastikan doa itu di dengari oleh anak-anak, sambil di Aminkan sekali.

5. Sekiranya masih tidak mendapat apa2 yang memuaskan banyak2kan bersabar.

6. Mendapatkan khidmat nasihat dari ahli perubatan islam, kalau dulu ornag tua2 dulu rajin dapatkan air bacaan yassin atau air penerang hati untuk anak..sekiranya perlu sila dapatkan

7.Sekiranya tidak juga ada perubahan bahkan lebih teruk sila  buat sesi pemeriksaan dengan ahli perubatan islam (scanning) untuk memastikan diri anak kita itu di ganggu atau tidak. Kebiasaan anak yang di ganggu ini terdapat makhluk yang menggangunya. Apabila si anak ini hendak ke sekolah jin ini akan menghalang atas sebab jin  yang menganggu ini takut untuk ikut anak kita ke sekolah kerana adanya jin pembuli di sekolah..(jin pun ada yang suka membuli  jin lain tau....). Jadi sebab itu lah jin yang menganggu ni akan cuba menghasut anak kita ini dengan bermacam2 helah untuk tidak ke sekolah. Walhal yang kita nampak adalah kelakuan si anak padahal ianya adalah kehendak jin yang menganggu. Anak yang di ganggu ini akan lebih suka bersendiri dan banyak main. , mudah berkhayal seolah ada alam nya sendiri.

Jadi perhatikan tingkah laku dan cari punca, insyaAllah mudah-mudahan manfaat.

nota: perkara di atas boleh juga di semak sekiranya anak kita malas belajar.

No comments:

Post a Comment