Tuesday, October 14, 2008

Nak ke anak umur 2 tahun ni mengaji ?

Ajar yang sikit tapi manfaat. Anak bukan robot

Kalau di biarkan memang tak nak punye. Tambah anak sulung (pertama) lagi le jenuh nak pujuk. Kalau rotan tu dah sampai hancur..(bukan rotan anak..tapi rotan lantai laa..action aje). Ini rotn jangan di tinggalkan. Acah kan aje. Cuba le.

Pada umur 2 tahun ni anak-anak ni diaorang akan ikut aje..apa yang kita ajar..kalau kita kata Aliff..dia pon sebut aliff..bila ba dia sebut ba..bila tanya ni apa...kita tunjuk aliff dia dah tak ingat..takpe biarkan .. kita pon jadi le burung kakak tua.."Ni Aliff" dia pon aliff..memang permulaa macam tu la..mana boleh tetiba sebut aliff dia ingat terus..jarang berlaku. Kadang hari ni dah dapat esok lupe. kita pon kadang-kadang hangin juge..tapi takpe sabarrr.

Masa permulaan biarkan anak tu ikut apa yang kita baca dan tunjuk. Bila dah sebati dia sendiri akan tahu. Tanda anak ni dah mula ingat satu-satu huruf..dia mesti pandang muka kita (orang yang mengajar), tapi dia tak reti nak sebut..dia dah mula tahu tapi kurang ingat..so cepat-cepat ingatkan dia. Ajarkan dari Aliff sampai Yaa..kalau nak mudah dari Aliif tu ambik sampai Zaii. Ambik sebaris-sebaris. Kita pon tak tension.

No comments:

Post a Comment