Tuesday, October 14, 2008

Mengajar dengan bunyi

Dengan bunyi kadang ada kepayahannye jugak. Macam huruf Roo tu..kalau ikut saya, saya tunjuk le lidah tu..hah letakkan kat lelangit pastu kasi getar, rrrrrrrr...cakap kat dia macam bunyi senapang mechine gun tu...tak caya cuba korang buat...hah..ok..udah..udah..buruk bebeno kalau oang tua buat. hahaha..

Kalau Ha besar/Ha simpul..bunyi dia kat dada..pegang dada anak tu pastu suh dia sebut Ha..boleh tu..memang akan rasa di dada.

Kalau Ha yang biasa tu ala hah yang lepas huruf Jim tu kan..ada sesetengah panggil Ha pedas..hah bila anak tu dah lupa bagi tau..ni bunyi macam orang pedas nanti dia ingat..ni le salah satu teknik bunyi..yang huruf lelain tu korang fikir le sendiri..takpe usah le risau macam mana bunyi yang korang buat..kita bukan nak masuk periksa..kita nak kasi anak tu minat untuk mengaji. esok-esok dah pandai lebih kurang dah masuk Iqra 2 atau 3 baru tekankan betul-betul.

Yang penting adakan minat

No comments:

Post a Comment