Tuesday, October 14, 2008

TV pon leh guna untuk ajar Iqra


Jangan asyik dengan cartoon aje..bila azan cepat-cepat tukar. Panggil anak, kalau anak tu tak nak..cakap kat dia.."uishhh ada huruf aliff la, ada baa la.." berlari dia datang. Pastu mak bapak pegi le dok depan tv tu..hah tunjuk..tunjuk betul-betul kat tv tu..pastu cakap "uishh..sama la macam dalam buku adam (nama anak korang la) sama aliff ni...hah ni titik kat bawah...Baa la..sama kan"

Macam tu le lebih kurang nak kasi minat aje..saya cuma kongsi aje apa yang saya dah praktik kan. Mak saya ajar anak abang saya umur 5 tahun dah masuk Juz 6. Akak saya umur 5 tahun dah Khatam Quran..bukan nak kata hebat tapi saya tengok kaedah tu memang ada manfaat. Sebab tu saya tak heran kalau dengar ada budak umur 6 tahun dah habis baca quran. Sebab ada teknik ada kesungguhan mesti jadi punye. Kadang saya tolong jugak le mak saya ajar budak ngaji. sejak ada anak ni udah kurang..sebab saya dah ada anak, tanggungjawab saya le pulak pada anak-anak.

No comments:

Post a Comment