Kisah dan Tauladan : Harus Baca

Dipetik dari FB kisah rumah tangga


Assalamualaikum admin dan warga KRT yang budiman. Saya seorang ayah yang berumur 32 tahun. Alhamdullilah, saya dikurnia kan seorang anak perempuan yang berusia 6 tahun. Saya sering membaca keluhan para isteri di laman KRT ini dan tidak lupa juga kisah sang suami yang rata2 dilema dalam isu poligami. Yang ini saya tiada komen.(^_^). Tujuan saya menulis hari ini adalah kerana terdetik kerana banyak kesusaha yang saya lihat dihadapi ole ibu2. Di sini saya nak ceritakan sedikit tentang perjalanan kisah hidup saya sebagai seorang lelaki,suami dan berstatus bapa tunggal.

Saya mengenali bekas isteri saya di university. Masa itu kami sama2 penuntut ijazah. Sama batch Cuma umur kami berbeza,dia muda setahun dari saya. Kami bercinta selama 3 tahun,selapas tamat pengajian, Alhamdulliah,mungkin rezeki kami baik,kami dapat pekerjaan walaupun dalam private sector.selepas genap setahun, sya beriathu yang saya berminat untk menyambung didalm MBA. Saya cakap selagi masih muda, saya berminat untuk menyambung pelajaran.lagipun kita bukan dikalangan orang yg senang, xda apa yang kita boleh banggakan pada anak cucu dikemudian hari kalau bukan ilmu.





Tapi dia bangkang,sebab dia kata dia x leh tggu saya. Kata dia org perempuan punya saham makin lama makin turun,lain la orang laki. Saya pikir betul jugak, lagipun dia dah tanya saya ,bila nak masuk meminang. Sya pon rasa kesian jgk, xbole saya sorg je pikir pasal saya je. Jadi saya pon decide la tangguh kan dulu penggajian .jadi saya balik kampong bincang dgn family saya pasal hajat saya. Lepas 6 bulan Dipendek cite kami pon diijab Kabul.

Tahun pertama perkahwinan, sumua cantic belaka,walaupun bini masak telur masak kicap je ,bagi saya dah macam masak nasi arab arab.hehe. pada tahun kedua perkahwinan, sya diberi dua hadiah yang pertama dikurniakan a little princess dan dinaik kan pangkat. Selepas beberapa bulan ,isteri diminta transfer dibelah utara. Jadi nak atau tdiak,dia terpaksa la pergi jugak. Saya cuba jgk try ejas,tapi company saya x de cawangan di belah utara. Oleh krna rasa kesian kat bini ngan anak kecil masa tu. Saya resign dari company masa tu dengan alasan family matter dan management terima alasan saya. Start dari sini la mimpi ngeri bermula, sya dapat kerja dengan gaji sebanyak 1800 dgn position contract, bini saya plak gaji lebih 2ribu dari saya. Dah terbalik ,dulu saya lebih sekarang dia plak. Bila balik rumah je, dia terbongkan tidur .saya tahu dia penat,tapi sekurang2 nya masak la,kemas la.sya pon bekerja jgk, nak kate saya x tolong sume saya buat. Dari pagi antar anak ke pengasuh ,petang amik anak, masak ,sidai baju. Saya x nak ungkit dgn bini sebab itu memang tanggungjawab bersama. Bila saya cakap,dia ckp keje dia penat sebab tu la gaji dia dibayar tinggi dari saya. Mcm nak meletup jantung sya bila dia ckp mcm tu. Makin lama ,makin teruk saya ni dah mcm org gaji. Yg dia tahu handset 24 jam. Sampai ke malam dia dok layan handset. Satu hari lepas amik anak,sya pergi ke bandar sbb dah lama x makan pasemboq . nak pendek cerita masa saya parking kereta,sya ternampak kat seberang jalan tgh makan dengan sorg laki.

Tersentak jgk la saya,bkn main gelak sakan lagi dorg. Masa tu saya pikir mungkin kawn pejabat. Dalam keta ,saya kol bini saya ,saya Nampak dia tgk hendset dia,tapi x angkat. Say kol lagi, pastu dia angkat. Dia tanya kenpa kol,dia ckp busy. Saya tanya dia,dia ada kat mana,dia ckp masih kat pejabat. Tuhan je tahu macam saya rasa macam tu. Malam tu kami gaduh besar, mcm2 dibunyi x sedar diri la,menumpang la. Saya rasa sngt tercabar maka jatuh la talak malam tu. Mengalir jgk lah air mata saya, tapi bini masa tu mcm x kesah. Ayat pertama dia kata ,bagus la ,saya pon dah bosan. Bosan. Bosan sebab apa? Sebab saya x le bagi kemewahan ke. Lepas turun naik mahkamah,say diberi hak penjagaan anak. Dia pon macam x kesah masa saya dapat.

Lepas skami bercerai, saya pon balik ke ibukota cuba pekerjaan baru.saya dgn anak perempuan saya Cuma sewa bilik kosong.tinggal kami 2 beranak je dalam bilik sewa. Hidup kay kl dgn 2500, cukup perit. Dari ade kereta,tinggal motor je. Nak beli susu anak pon x cukup.kadang2 terpaksa pinjam duit ngan abg saya.malu jgn cakap la.lau x mintak,anak lapa plak. Pernah mengalir air mata bila dengar khatib baca (kalua rasa susah,ade lagi org yg susah dari kita) demi anak saja cuba bertahan jgk. Mujur la family faham,mak ngan abah panggil saya balik kampong. Kata dorg kesian kami anak beranak mcm tu,sekurang2 nya makan tu terjaga la sikit. walupun berat hati,saya terima jugak pelawaan abah nagn mak saya. Di kampong saya dapat keja gaji 2 ribu. Bagi saya itu dah cukup,kali ni saya nekad nak sambung MBA. 2 tahun lebih saya dapat jgk master saya. Rezeki saya mmg baik,saya ditawar tenaga pegajar di sebuah ipta .Alhamdullilah,skrg saya membuat PJJ dalam PHD dan rezeki kami makin murah.

Saya minta maaf ye warga KRT sebab cerita saya terlalu panjang. Buat bekas isteri saya,kalua kamu terbaca luahan ini,(x baca pon x pe) saya maaf kan semua dosa2 yang pernah awak lakukan begitu jugak dosa saya kepada awak secara langsung @ tidak langsung. Saya bole jadi ibu dan ayah untuk anak perempuan kita, InsyAllah x mustahil untak saya jaga sehingga akhir hayat saya. Sekian cerita saya..maaf sekali lagi ye

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka

Salam Ramadhan 2016 - PUASA