Thursday, May 17, 2012

Jaga hari siangmu

Malas, mengantuk, letih dalam beribadah adalah di sebabkan apa yang kamu kerja di siang hari. Jagalah waktu siang seperti mana kamu melabuhkan badan kamu di malam hari.

Malas beribadah adalah tanda hati sudah di gelapkan. Di gelapkan kerana waktu siang hari. Hati-hati di waktu siang, jagalah mata, telinga, tangan, kaki, mulut, perut dan kemaluan..itu semua pintu kepada kemalasan dalam beribadat.

Banyak makan di siang hari buatkan kita malas untuk beribadat. Kurangkan makan benda yang berdarah (daging, ikan dll). Banyakkan makan sayur2an akan membuatkan badan jadi ringan untuk beribadat.

Jaga mata, jangan melihat perkara yang mendatangkan dosa..akibatnya mata hati akan tertutup, tidak dapat melihat rahsia alam dan rahsia hidup.

Kita perlu tahu rahsia hidup supaya hidup kita tidak menjadi tanda tanya..tanda tanya yang macam mana ? Tanda tanya yang membuatkan kita putus asa dari melakukan sesuatu perkara. Bagi yang celik dan terang mata hati..dia melihat sesuatu itu langsung semuanya dari Tuhan Sekalian Alam. APa bila menerima gaji bulanan dia melihat bahawa Allah lah yang memberi, Bila di rasakan kenyang maka terlihat Allah lah yan gmembuatkan dia kenyang tapi bukan makanan yang sedap2 sehingga menjilat dinding.

Jadi jagalah waktu siang kamu sebelum malam menjelma tanpa kamu melakukan apa-apa yang boleh menjadi bekalan di sana nanti.

No comments:

Post a Comment