Tuesday, April 26, 2011

Ulangan : Jangan Paksa Anak

Hari tu aku sembang2 dengan kawan2, sekali terbukak citer pasal anak2..ada yang merungut anak tak pandai baca lagi..ada yang merungut anak pelat lagi...jadi macam2 jawapan dan solution yang di bincangkan..jadi kat sini aku cuma nak bagi tau..(ulangan saja) kalau boleh jangan paksa anak mengaji atau belajar..jangan desak sampai kita rasa tertekan...silap2 anak2 tu yang bertambah tekanan. Ajar secara santai saja..kita pon releks, kalau nak di ikutkan benda2 macam ni tak payah pegi kaunseling atau motivasi..sebab anak tak nak mengaji atau belajar bukan satu jenayah..tapi di sebabkan kurang minat dan pendedahan saja. Kalau korang bawak pegi motivasi atau kaunseling kalau anak2 yang jenis boleh berpikir akan terpikir bahawa diri dia mempunyai masalah yang besar..seolah-olah ianya mendatangkan beban atau masalah pada ibubapa..kesian kat anak tu nanti..tertekan jadinya. Yakin lah doa ibubapa pasti boleh memecahkan hati anak2 yang keras.

Anak pertama dan kedua berat sikit nak datangkan minat sebab yang bawah akan monitor yang si kakak atau abang..kalau abang atau kakak minat baca insyaAllah yang lain ikut. (tapi perangai ni bukan boleh di sangkan)

No comments:

Post a Comment