Friday, April 22, 2011

Mengenal Bisikan Nafsu dan Bisikan syaithan

Bisikan Nafsu
Apabila timbul desakan sesuatu perkara yang apabila kita tidak dapat mengendahkan sehingga terlaksananya perkara tersebut.
Maksudnya : bila ada desakan keiginan dalam hati kita untuk berbuat sesuatu, kita cuba tak nak ikut, tetapi tidak berjaya, Desakan nafsu itu akan hilang bila kita kena buat atau laksanakan keinginan tu. Baru ia hilang. Jadi  untuk elak dari melakukan keinginan itu ini yang di namakan Mujahadah (melawan nafsu / mengekang nafsu) susah perkara ni.

Bisikan Syaithan
Apabila timbul desakan atau keinginan yang apabila kita dapat melawannya, tapi di ganti dengan deskan yang lain.
Maksudnya : Bila ada desakan atau suruhan dalam hati kita menyuruh berbuat dosa (setan mana nak suruh buat baikkan) tapi kita berjaya menolak, tapi setan ni akan menyuruh pula buat dosa yang lain mungkin nampak lebih ringan sikit dosanya..(pada mata kita) tapi itulah pancingan setan.

Sebab tu dalam kes2 terlanjur (bercouple) ni mereka menerima 2 desakan ni sekali gus. pertama bisikan nafsu dan si sokong oleh syaithan. Maka bersetan2 le jadinya. Dikatakan waktu terlanjur tu IMAN takde. Nauzubillah, buatnya di sentap nyawa.

Macam mana pula dengan keinginan memiliki harta benda, termasuk dalam bisikan nafsu la (kehendak) dah dapat satu benda tu mesti senyap kan..kalau tak senyap jugak, orang kata tak cukup satu nak yang lain lagi juga tu dah masuk bisikan setan kita panggil BOROS (membazir tu kan sedara dengan syaithan). Jadi ambik yang perlu sahaja..BERSEDERHANA itu jalan terbaik.

No comments:

Post a Comment