Tidak Mampu menggembirakan hati ibubapa.

Assalamualaikum

Ada beberapa komen dalam blog ini yang menyatakan perasaan sedih apabila di maki, dicerca, di hina oleh ibubapa sendiri atas sebab-sebab tertentu. Puas juga aku melihat dari pelbagai sudut untuk mencari apakah puncanya. Adakah ia sememangnya tabiat ibubapa yang suka menghina atau mencerca itu sudah menjadi kebiasaan, atau ada di sebabkan perkara lain ?

Jawapan ini hanya kamu sahaja yang tahu. Tetapi dalam agama islam mentaati ibubapa itu ada di tuntut sehingga redha Allah itu terletak pada redha ibubapa.

Cuba kita pusingkan masa sekejap..aapakah yang membuatkan ibubapa kita itu mempunyai  masalah dengan kita? Muhasabah semula. di hujungnya nanti akan kita nampak di mana kesilapan. Bagi yang sudah berumah tangga adakah perkahwinan kita itu tidak mendapat restu dari ibubapa? Atau bila kita susah baru kita mengadap ibubapa? Di mana kita sewaktu ibubapa kita susah? atau ibubapa kita itu bukan ibu kandung kita ? Ya mungkin barang kali. Tapi adaka itu semua tiket untuk kita di maki ? Kalau itulah masalahnya ibubapa juga harus bermuhasabah.

Klau nak  bercerita tentang ketidak puas hati ni..mmg tiada hujung pangkal dan tiada penyudahnya, kerana kita di lahir bersama hawa  nafsu yang sentiasa memandang  buruk pada orang lain.Hanya orang yang mahu berfikir dan mengambil manfaat dari setiap kesilapan sahaja yang akan perolehi nikmat dan hikmah. Jadi untuk menjadi ibubapa yang baik adalah mendoakan anak-anak supaya berjaya di dunia dan di akhirat. anak pula wajib menggembirakan ibubapa..kalau tak dapat nak menggembirakan jangan menyakiti hati2 mereka.

Wallahuaklam.

** Bukan di blog bukan di mulut orang untuk kita selesaikan masalah kita tapi kita sendiri yang harus selesaikan masalah kita.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka

Salam Ramadhan 2016 - PUASA