Pengalaman aku mengajar Iqra


Saya ada le sikit-sikit mengajar Iqra' ni, macam yang saya cite lepas-lepas tu. Tolong Mak saya mengajar budak-budak mengaji. Yang saya peratikan budak-budak yang tak tahu dari mula mengaji lagi senang ajar dari budak yang boleh baca merangkak-rangkak tanpa kaedah Iqra.

Pengalaman 1

Boleh baca tapi merangkak-rangkak, bacaan banyak tak betul..kebiasaan kes yang macam ni dulu mengaji kat orang lain tapi tiada siapa yang nak tegur salah atau betul

Anak-anak yang boleh baca tapi merangkak-rangkak (biasa dah naik quran ni, kes asal boleh baca sikit-sikit terus ubah tak boleh macam ni) tanpa tahu panjang, pendek dan tak kenal mad, payah nak ajar balik..sebab anak-anak ni dah sebati dengan bacaan yang salah. Jadi kita nak betulkan balik dah payah. Maklum le dalam Quran ni ayat dah mula bercantum berbanding dengan Iqra..Iqra ada step by step.

Jadi kalau kena kes macam ni nak tak nak kena turun balik Iqra. Terpaksa. Sebab nak kenal kan balik huruf-huruf mad dan bacaan yang panjang pendek. Tak pe le...ambik le masa sampai dia paham..bila dah paham terus ke Quran balik..tapi kebiasaannya ambik masa juge. hehehe

Berbanding dengan anak-anak yang tak tahu mengaji..ini senang..cuma follow step aje. Yang penting kita yang mengajar kena Sabar.

Pengalaman 2

hari ni ingat esok dah lupa..

Hari ni baca ok, memang tip top..esok dah tak ingat. Kes macam ni yang saya perasan anak yang tak cukup rehat, atau senang cakap siangnye banyak main. Jadi dalam fikiran dia ingat apa yang dia main petang tadi.

Kalau kes yang macam ni, kita yang mengajar kena banyak puji waktu tu..kalau dia baca betul..hah puji dia..nanti di kembang semangkuk.

Pengalaman 3

Sekali tidur daaa....

Ada sesetengah anak ni..kepala memang pandang Iqra' kita ingatkan dia membaca bila kita tenguk betul-betul..laaa, sekali tidurrr daaa...

Kalau kena kes macam ni ambik rotan..rotan Iqra' dia, "..pappppp..." hah terkejut beruk le dia nanti. Lepas tu baru segar..hehehhe

Pengalaman 4

...dah tak tahannnn...

Kes yang macam ni memang biasa berlaku, kalau tengok ada anak-anak yang gelisah aje kan...perhatikan dulu, agak-agak dia dah tak tahan..hah cakap "nak buang air pegi tandas..." hah laju je...keh keh keh..biasa berlaku tau..

Pengalaman 5

...kejap-kejap pandang kita..

Kes ni kadang saya pelik juge...dia baca pastu pandang kita, baca sikit pandang kita...puas saya fikir apa hal budak ni...last saya tanya pada mak pasal budak tu..mak cakap budak tu dia ada takut skit..OOOoooo..takut rupanya, mana tak nye kan budak kalau dia tengok rotan memang kecut perut..

Kalau kes macam ni kita kena lembut skit..bukan auuuwww daa..pujuk dia kata bagus, pandai..ni pon akan kembang..senang nak ajar..

Pengalaman 6

...tersengguk-sengguk..

Ini kes mengantuk le ni..siang dah puas main, lari sana lari sini..bila mengaji dah macam ayam patuk makanan aje..kalau kena gaya ni rotan amat memerlukan, hah apa lagi.."...piappp.." (pukul lantai aje). tapi ada sesetengah tu saya suh budak-budak ni pegi basuh muka. bukan apa kadang kesian ada...lawak pon ada.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ziarah Makam di Masjid Kg Hulu Melaka

Salam Ramadhan 2016 - PUASA